Kişinin yaşadığı cemiyet içinde değeri olan , kudret, hattıhareket ve özge davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tüyöneten.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki yaşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok teşhismı örgülabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin amaçlarına tatminkâr ) bileğçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma için;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde bileğçalışmatirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç üs öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı cemi kültürler ciğerin nüshadır. Yalnızçların içeriği ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre için bileğçalışmaebilir, ancak sürecin doğbeyı bileğçalışmamez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birbir hayli filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü teşhismı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içinde eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğçalışmaikliği” ve “süreç” kabil kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Terbiye, beşer ciğerin ömür boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere tatminkâr olabileceği kabil istenmedik yönde bile gelişebilir. Terbiye sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabil gelişigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri kabil mekânlarda maruz terbiye formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Kısaca terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye olmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belli bir tasar ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise kendi kendine gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir cümle olarak ele hileındığında ise terbiye sisteminin üç üs ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Fon; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kabil fiziki unsurlardır. Süreç; ekol içinde meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, yetki, sınav hatimeları kabil matlup davranış bileğçalışmaiklikleridir.